När skickar ni min beställning?

Våra leveranstider varierar och beräknas utifrån produktens bearbetningstid innan den anländer till vårt lager, samt leveranstiden.

Bearbetningstid:

Produkter som är markerade med "Snabb leverans" eller "I lager" är redo att skickas inom 24 timmar från måndag till lördag. Observera dock att alla beställningar med receptbelagda glas tar ytterligare 3 till 7 arbetsdagar att bearbeta beroende på typ av recept och beläggning.

För artiklar som inte finns i lager är leveranstiden antingen 5 - 11 arbetsdagar, 11 - 15 arbetsdagar eller 3 - 4 veckor, beroende på artikelns tillgänglighet och leveranstiden hos våra auktoriserade leverantörer. 

Som nämnts ovan kan du notera att vi behöver ytterligare 3 till 7 arbetsdagar för att behandla receptbelagda glasögon.

Leveranstiden anges på produktsidan (se nedan): 




Om artikeln finns i lager kommer den att markeras som ''I lager''





Vänligen observera att vissa modeller som inte finns i lager kan bli försenade på grund av begränsad tillgänglighet. I så fall meddelar vi dig omedelbart via e-post och föreslår andra alternativ som kan intressera dig.

Så snart varan anländer till vårt lager och är redo att skickas, skickas den inom 24 timmar.


Leveranstid:

 
Vi har flera lagerlokaler runt om i världen, däribland Italien, Hong Kong, Australien och USA. Vi skickar din beställning från en av våra fyra logistikanläggningar beroende på var produkten ursprungligen kommer ifrån. Vårt mål är att få produkten till dig så snabbt och effektivt som möjligt!


Leveranstiden är utöver bearbetningstiden för din beställning och börjar från det datum då vi skickar beställningen. Så snart vi skickar din beställning får du ett e-postmeddelande med spårningsinformation.

 
Internationella leveranser har vanligtvis samma leveranstid som leveranser inom Sverige.

Vanlig leverans:


Leveranstid: Leveranstiden tar vanligtvis 5-10 arbetsdagar. För avlägsna adresser kan det ta en extra vecka att skicka produkten beroende på plats och önskad leveransmetod.  

Expressleverans:


Expressleverans är tillgänglig för utvalda varor mot en extra avgift. Om det är tillgängligt kommer du att se alternativet under kassan med uppgifter om expeditionsavgift och förväntad leveranstid.

Undantag: Vänligen observera att för Seychellerna och Brasilien är den vanliga leveranstiden cirka 15 till 30 arbetsdagar.


Leveransföretag som vi använder:


Standardleverans: Sprintpack, Aramex, Royalmail, RPX, USPS, DHL
Expressleverans: DHL Express, FedEx, UPS, Aramex, RPX


Kan jag begära att ett specifikt leveransföretag skickar mina beställningar?


På grund av logistiska faktorer kan vi inte lova ett val av leveransföretag. Vi uppmuntrar dig dock att dela dina åsikter och önskemål med oss så att vi kan erbjuda bästa möjliga service och ge dig en lösning.


Kan min beställning levereras till en postbox?


Vi levererar till alla godkända postboxar och militäradresser via lokala transportföretag. Vi rekommenderar dock att du använder en fysisk adress som leveransdestination för att säkerställa en säker leverans med expresskurirer. Observera att under pandemin var många lokala posttjänster inställda.

Avbeställning under leverans:


Om du bestämmer dig för att avbryta din beställning eller vill återkalla en vara behöver du vara medveten om att processen kan ta 2-3 veckor och vi ber därför om ditt tålamod. Observera också att en återkallelse kanske inte längre är möjlig om varan redan är på väg att skickas, och vi kan behöva vänta på att varan skickas tillbaka till oss. I det här fallet kan du avvisa paketet vid leverans.


Observera att vi i allmänhet inte återbetalar fraktkostnader, eftersom vi debiteras för den extra fraktkostnaden.
Paketet har inte tagits emot:


Om du meddelas att paketet har levererats men inte har mottagit det och det inte finns någon spårningsuppdatering på 72 timmar, kontrollera först om det levererades till dina grannar. Om du fortfarande saknar paketet, vänligen kontakta oss, så att vi kan inleda en utredning med transportföretaget. 


Observera att vi kan komma att begära ytterligare blanketter och dokument när du förklarar att en vara inte levererats.


Tullavgifter:


Om det förekommer importskatter så kan du vara säker på att vi kommer att täcka dessa kostnader. Du hittar mer information om denna procedur här i vår FAQ.


Du kan ladda ner din faktura med beställnings-ID, spårningsnummer och e-postadress om det krävs av tullen här: https://www.smartbuyglasses.se/invoice


Observera att varje land har sin egen tullpolicy för import. Lokala tulltjänstemän kommer att utföra slumpmässiga kontroller som ibland kräver personliga dokument som en del av förtullningsprocessen.


Spårning av beställningar:


Du kan följa statusen för din beställning på vår spårningssida här: https://www.smartbuyglasses.se/order

Vi använder Cookies för att förbättra din köpupplevelse. Genom att fortsätta navigera på hemsidan accepterar du användningen av Cookies. Tryck här för att läsa mer om våra vilkor för användningen av Cookies.

Acceptera