Ögonvård | Optiskt Centrum SmartBuyGlasses SE

Hur du känner igen och förebygger digital ögonbelastning

I vårt nutida samhälle kretsar våra liv kring digitala skärmar. Vi tillbringar timmar om dagen med att titta på dem. Oavsett om vi arbetar, studerar, tittar på tv eller scrollar genom sociala medier får våra ögon nästan aldrig någon paus. Över 50 % av befolkningen, inklusive män, kvinnor och barn, lider av datorögon, det vill säga digital överbelastning och skärmtrötthet i ögonen. 

 

Det är svårt att undgå med tanke på att vår värld håller på att förändras i riktning mot ännu mer skärmtid i och med att arbete och skola flyttas till nätet. Då vuxna och barn i genomsnitt tillbringar 8 timmar per dag med att titta på digitala skärmar behöver vi uppmärksamma och ta hand om vår ögonhälsa. Skärmtid på arbete och skola kan vara svårt att minska, men som tur finns det andra saker vi kan göra för att förebygga ögonskador och digital överansträngning. 

 

Det är viktigt att ta vår ögonhälsa på allvar, precis som vi gör med vår fysiska och psykiska hälsa. Om du är orolig för din syn eller för någon närstående bör du läsa vidare för att få veta mer om digital ögonbelastning, symtomen och vad du kan göra för att förebygga.

Vad menas med datorögon?

Digital överbelastning av ögonen, även känd som CVS (Computer Vision Syndrome), är ett ögon- och synproblem som orsakas av användning av digitala skärmar. I takt med vårt samhälles utveckling har dessa problem blivit allt vanligare. 

 

Om du använder en dator eller en digital enhet under en längre tid känner du troligen av symtomen, vare sig du inser det eller inte. Digital ögonbelastning är vanligt hos barn och vuxna och kan leda till allvarliga effekter om det inte behandlas. 

 

Digital ögonbelastning kan orsakas av att man koncentrerar sig på att läsa text på en datorskärm eller en digital enhet, vilket orsakar mer belastning än att läsa en bok. Andra orsaker till digital ögonbelastning är bland annat:

 

  • Bländning av skärmen

  • Otillräcklig belysning i din omgivning - antingen för ljust eller för mörkt.

  • Otillräcklig belysning på den digitala skärmen

  • Dålig hållning när du använder en digital enhet

  • Användning av en digital enhet för nära eller långt från ögonen.

  • Icke-korrigerade elelr oupptäckta synbehov för ögonen

  • Mindre frekventa blinkningar än vanligt när du använder en digital enhet.

  • Långvarig exponering för blått ljus från digitala skärmar. 

  • Du tar för få pauser från dina digitala enheter

 

Tyvärr är det inte bara en faktor som orsakar digital ögonbelastning utan en kombination av flera. Det är viktigt att lära sig om alla faktorer för att se till att du justerar varje faktor som gäller för dig. 

 

Symtom på digital ögonbelastning

Computer Vision Syndrome och digital ögonbelastning kan vara mycket obehagligt och leda till smärtsamma fysiska symptom. Den positiva nyheten är att om du vidtar nödvändiga åtgärder kan du ta itu med problemen och snabbt situationen för dina ögon när du arbetar, studerar eller sitter vid en digital enhet.

 

Symptomen på digital ögonbelastning kan vara något av följande:

 

 

• Vanligt förekommande symton

• Svullnad, klåda eller brännande känsla

• Ögontrötthet

• Torra eller vattniga ögon

• Suddig syn

• Dubbelseende

• Koncentrationssvårigheter

• Ökad ljuskänslighet

• Smärta i nacke, axlar, skuldror eller rygg

• Smärta runt ögonen och tinningarna

• Huvudvärk

 

Precis som orsakerna till digital ögonbelastning kan symtomen du känner vara en kombination av flera eller i värsta fall, alla ovanstående symton.

 

Om symtomen inte behandlas kan du också drabbas av extrem digital ögonbelastning som kan orsaka svindel, illamående och ryckningar i ansiktsmusklerna, t.ex. runt ögonen. 

 

Följ dessa enkla steg för att minska dina symtom så att du kan använda dina digitala enheter smärtfritt. 

 

Behandling vid digital ögonbelastning

Små förändringar i ditt dagliga digitala beteende och i din omgivning räcker en lång väg  för att behandla digital ögonbelastning. Om du vill förbättra eller eliminera dina symtom på digital ögontrötthet rekommenderar vi att du testas följande.

 

1. Använd rätt recept på dina receptbelagda glasögon eller kontaktlinser som passar dina behov.

Receptbelagda glasögon eller kontaktlinser som föreslås för allmänt bruk är kanske inte lämpliga för dagligt eller långvarigt datorarbete. Det kan krävas receptbelagda glas som motsvarar dina synbehov för datoranvändning. Du har möjlighet att använda olika glastyper, styrkor, färgtoner och beläggningar för att förbättra din syn och komfort.

 

2. Vila regelbundet dina ögon med 20-20-20-regeln 

Följ 20-20-20-regeln för att ge dina ögon en välförtjänt vila. 20-20-20-regeln är en enkel övning som du kan tillämpa överallt. Var 20:e minut ger du dina ögon en 20 sekunders vila genom att fokusera på något som ligger sex meter bort. Om du upprepar detta under hela dagen hjälper det mot trötthet och ömhet i ögonen. 

 

3. Se till att din hållning och datorposition är korrekt.

Om ditt arbete är datorbaserat eller om du studerar online, är det extra viktigt att se till att du har en optimal hållning och datorposition. Skärmen bör vara 10 - 12 cm under ditt synfält och 50 - 70 cm från dina ögon. Det är viktigt att sitta upprätt med en välstödd rygg. Lägg gärna till ett fotstöd för att stödja fötterna och ryggen för att öka komforten. 

 

4. Reglera belysningen

Ljusstyrka och bländning från direkt solljus kan påverka vad du ser på skärmen. Försök därför att flytta skärmen, dra för gardiner eller rullgardiner för att åtgärda dessa problem och experimentera med skärminställningarna. Du kan även öka teckenstorleken och justera skärmen till den varmare delen av färgspektrumet kan hjälpa till att lindra effekterna av datorseende syndrom. 

 

5. Testa blåljus-blockerande glas på dina receptbelagda glas

Komplettera dina receptbelagda glasögon med glas som blockerar blått ljus. Vad är blåljus-blockerande glas? Dessa glas kan enkelt läggas till i alla glasögon och hjälper till att minska ögonbelastning och trötthet som orsakas av digitala enheter. 

 

Men hur fungerar glasögon med blått ljus? Blåljus-blockerande glasögon fungerar genom att blockera mängden skadliga blå ljusstrålar som sänds ut från dina digitala enheter. Genom att bära ett par av dessa glasögon kan du förbättra huvudvärk, ögonstress och till och med din sömn. 

 

Använd dina digitala enheter utan besvär

Nu när du vet vilka symtom på datorögon du bör se upp för och hur du kan behandla din skärmtrötthet hemma, kan du använda alla dina digitala enheter smärtfritt. Se till att du får regelbundna ögonkontroller för att hålla din ögonhälsa i schack. 


Har du fler frågor? Du kan alltid fråga våra optiker när du handlar online hos oss på SmartBuyGlasses.


Vi använder Cookies för att förbättra din köpupplevelse. Genom att fortsätta navigera på hemsidan accepterar du användningen av Cookies. Tryck här för att läsa mer om våra vilkor för användningen av Cookies.

Acceptera